Symptom Bauhaus

Bauhaus was een school die direct na de Eerste Wereldoorlog in 1919 is opgericht door architect Walter Gropius. Zijn ideaal was door het samengaan van techniek en kunst de kracht van het industriële tijdperk en de macht van de mens over de machine te verenigen. Gewaarschuwd door traumatische ervaringen uit de oorlog probeerden kunstenaars, architecten en ontwerpers in die tijd de wereld te verbeteren door een praktijk en esthetiek te ontwikkelen die bekend zouden worden als het modernisme. In een gevaarlijke en dynamische tijd van industriële versnelling en sociale onrust, waarin de mensheid wordt overspoeld door de effecten van technologische revoluties roept op een paradoxale wijze kritiek en bewondering voor Bauhaus op.

De tentoonstelling Symptom Bauhaus is een driedimensionaal essay in de ruimte. Wetenschappelijke teksten worden bewust ‘uit het oog verloren’ om voorrang te verlenen aan visuele ervaringen. Op die manier wordt werk van de ‘machtige’ Bauhaus docenten door ruimtelijke constellaties verbonden met hedendaagse kunstenaars. Daarbij wordt de expositie gevormd door de locatie, de voormalige Amerikaanse ambassade, ontworpen door een belangrijke Bauhaus architect Marcel Breuer. Geopend in 1959 staat het gebouw symbool voor de ‘American Century’. Een term in 1941, door Henry Robinson Luce, uitgever van Time magazine, in het leven geroepen. Hiermee werd, de huidige Amerikaanse dominantie voorzien, en krijgt de presentatie een extra laag die op ‘unheimische’ wijze een koppeling maakt met een eerdere Bauhaus expositie in 1968 in Stuttgart. De lokale geschiedenis wordt op die manier verwoven met de geschiedenis van het westelijke halfrond, de geschiedenis van de Westerse moderniteit van de 20e eeuw en anderzijds die van de militairistische en avant-gardistische Europese bewegingen aan het eind van de jaren 30. Uitgangspunt van de expositie zijn de avant-garde van toen en de tegenstrijdigheden in de Westerse introspectie.

Het vml. ambassade gebouw bepaald de structuur van de expositie waarbij verschillende verhaallijnen in de compacte werkkamers terugkomen. Er zal werk te zien van Bauhaus-hoofdrolspelers zoals o.a. Marcel Breuer, Walter Gropius, Herbert Bayer en László Moholy-Nagy. Daarnaast is er werk te zien van hedendaagse kunstenaars die zich op verschillende manieren verhouden tot deze belangrijke historische stroming waaronder Daniel Garciá Andújar, John Barker & László Vancsa, Fernando Bryce, Kate Crawford, Chad Freidrichs, Jan Peter Hammer, Alexander Kluge, Mona Mahall & Asli Serbest en Lisa Rave.

Bauhaus is precies 100 jaar geleden in Weimar begonnen en in 1933 door de nazi’s gesloten. In haar korte bestaan heeft ze aan de bijgedragen aan een nieuwe wereldorde en een andere manier van denken. In dit jubileumjaar zijn in Duitsland ontelbare exposities te zien. In Nederland heeft museum Boijmans van
Beuningen afgelopen voorjaar met een grootschalige presentatie aandacht besteed aan de banden van tussen Nederland en Duitsland. Het Nieuwe Instituut, ook in Rotterdam, gaat deze zomer, met ‘Neuhaus’ een dynamische leeromgeving in op de toekomst.

Symptom Bauhaus is een voortzetting van twee eerdere tentoonstellingen die in de Württembergischer Kunstverein Stuttgart plaats vonden en waarbij de tweede expositie in 2018, kritisch terugkeek op de eerdere expositie van 1968. Het Bauhaus jubileum wereldwijd vormt samen met het 60-jarig bestaan van
het Marcel Breuer gebouw voor West de reden om de curatoren Hans D. Christ en Iris Dressler uit te nodigen voor een nieuwe editie van de Stuttgart exposities en een verdere interpretatie van het gedachtengoed van Bauhaus.

Praktische informatie

Vanaf Zaterdag 28 september 2019 tot en met Woensdag 1 januari 2020

Dag Van Tot
Zondag 12:00 18:00
Maandag 12:00 18:00
Dinsdag 12:00 18:00
Woensdag 12:00 18:00
Donderdag 12:00 18:00
Vrijdag 12:00 18:00
Zaterdag 12:00 18:00